Címlap
A magyar állami tulajdon növelése lehetővé teszi, hogy a GYSEV - Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt., rövidítve GYSEV -, bővülő kapacitását beforgassák a magyar vasúti közlekedésbe, bevezetik az úgynevezett Mávbusz szolgáltatást, azaz szükség esetén busszal viszik el az utasokat, a nyári időszakban klímagaranciát vállalnak. Áprilisban, új MÁV applikációt vezetnek be, a MÁV plusz applikációban egyebek közt új lesz a késési funkció. A miniszter kifejtette, az ingyenes késési biztosítás minden utast megillet. A telefonos alkalmazásban vett jegynél automatikusan visszautalják a jegy árának felét a vásárlásnál használt bankszámlára. Interneten, automatában, vagy jegypénztárnál vett jegynél az úti célhoz legközelebb lévő jegypénztárban lehet majd érvényesíteni a késési biztosítást. A havi bérletesek a következő bérletük árából, kérésre 10 százalék kedvezményt kapnak, ha az adott hónapban legalább 5 alkalommal 20 percnél többet késett a vonatuk. További részletekről a vasúttársaság ad majd tájékoztatást - tette hozzá a miniszter.
A tárcavezető elmondta, hogy a MÁV összes pályaudvarán, vasút- és a buszállomásokon 2026. január elsejére felújítanak mintegy 1100 mosdót. Ezután, a nagy forgalmú állomásokon, a mosdók várhatóan fizetősek lesznek, viszont a MÁV-csoport utasai applikációval, vagy érvényes jeggyel, bérlettel ingyenesen használhatják majd. Április elsejétől, az InterCity vonatokon, az utazás teljes időtartama alatt takarítószemélyzet teljesít szolgálatot, így menet közben is lesz takarítás ezeken a vonatokon.
A vállalatcsoport összességében, 1000 új, korszerű autóbuszt vásárol, ebből 500 még az idén, 500 jövőre érkezik be. Ezzel, a mintegy 6 ezer darabos autóbusz járműflotta átlagéletkora 7-8 évre csökken. Hangsúlyozta, hogy a Volán Európa egyik legnagyobb, nemzeti kézben lévő buszos szolgáltatója marad a következő években is.
A mozdonyflotta erősítésével, 2026 nyaráig, minden második mozdony korszerű lesz, az IC járatok mintegy 90 százaléka korszerű, nagy teljesítményű mozdonnyal közlekedik majd. Idén, 15 nagy teljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal bővül a vasúti járműpark, 2026 első fél évében, további 15 korszerű villanymozdony érkezik.
A miniszter tájékoztatása szerint, 2025 végéig, felújítással újra forgalomba helyeznek 100 vasúti kocsit, többségében IC minőségűeket, és további 285 új vasúti kocsi beszerzésére indult eljárás 330 milliárd forint értékben.
Azzal, hogy a magyar állam a GYSEV-ben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, összeadják a MÁV és a GYSEV erőforrásait. A tervek szerint a GYSEV mostani, magyarországi szolgáltatási területét növelik, további 400 kilométer pályán az Észak-Dunántúlon - Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala vármegye, és Veszprém vármegye egy részén -, a vasúti közlekedést a GYSEV látja el, a felszabaduló MÁV-os járműveket átirányítják az ország keleti részébe.
Bevezetik a nyári erősítő buszjáratok rendszerét, a Mávbusz szolgáltatásban mintegy 200 darabra emelik azoknak az autóbuszoknak a számát, amelyek erősítő járatként kísérik, baj esetén helyettesítik a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat. A klimatizált, modern és kényelmes autóbuszok a pályaudvaroknál várják majd azokat az utasokat, akik nem férnek fel vonatokra - mondta a miniszter.
Lázár János bejelentette, hogy klímagaranciát ad a 2025-ös nyári szezonra. A jegyvásárlás során, egyértelműen feltüntetik és garantálják, hogy az adott jármű rendelkezik-e klímával. Amennyiben ilyen vonatot nem talál az utas az adott viszonylaton, akkor garantálják neki a klímás buszjáratot.
Az idén, áprilisban, MÁV plusz néven új applikáció indul, egyebek közt funkciója lesz a késési biztosítás, amelynek bekapcsolásával érvényesíthető lesz majd a 20 percet meghaladó késések után járó kártérítési igény.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az ország- és vármegyebérletek értékesítése 2024-ben rekordot döntött, 2023-ban 6,6 millió, 2024-ben 9,7 millió darab bérlet fogyott. A bevételek az olcsó utazási lehetőség bevezetésével sem csökkentek, 2024-ben is 114 milliárd forintot tettek ki.
A magyar energiahivatal előzetes adatai szerint, a megtett utaskilométerek arányában, az új és kedvezményes bérletek bevezetése óta 18 százalékos eltolódás figyelhető meg az autóról a vasút, a környezetkímélő autóbusz és a HÉV felé. Ez azt jelenti, hogy a közlekedésben, a károsanyag-kibocsátás terén elért megtakarítás kétharmada a MÁV-csoportnak köszönhető.
Újságírói kérdésre válaszolva Lázár János megerősítette, hogy a fővárosi négy pályaudvar felújítására, magántőke bevonásával projektcégeket hoznak létre, amelyekben a MÁV 25 százalékos részesedéssel rendelkezik majd, a területek állami tulajdonban maradnak.
Lázár János újságírói kérdésre válaszolva közölte, hogy 880 milliárd forint összegben indulhat vasúti pályafelújítás idén, EIB-hitelből és hazai költségvetési forrásból, de ez még kiegészülhet 300-400 milliárd uniós forrással. (Forrás: MTI)
Kép1: Az ígérvény szerint, a mozdonyflotta erősítésével, 2026 nyaráig, minden második mozdony korszerű lesz, az IC járatok mintegy 90 százaléka korszerű, nagyteljesítményű mozdonnyal közlekedik majd. A kép illusztráció. Kép: Depositphotos
Kép2: A képen Lázár János építési és közlekedési miniszter január 8-án, sajtótájékoztatót tart a hivatalában, Közlekedésinfo címmel. Kép: MTI / Illyés Tibor
Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.