2019. november 20., szerda,  Jolán
 
 
 
 

Címlap

[S a többi...]
2019. október 12., szombat
Igazságon alapuló szabadság
Beszélgetés Zsidov Magdolnával a Biblia félreértelmezett írásairól a békéscsabai Nosztalgia Klub rendezvényén
Szerző: László Erzsébet
Hordoz-e a Biblia üzenetet napjainkra? A Föld teremtésekor voltak-e már más égitestek? Milyen jelentősége volt a bábeli zűrzavarnak, s miként lettek a nemzetek? Ezek és egy sor más kérdés hangzott el a Bibliáról, annak értelmezéséről október 9-én Békéscsabán, a Csabagyöngye Kulturális Központban, a Nosztalgia Klub rendezvényén. A Biblia félreértelmezett írásairól dr. Szemenyei Sándor nyugalmazott iskolaigazgató Zsidov Magdolna újságírót, a vitalap.hu munkatársát kérdezte. A vendég, miután 1989-ben, a régi ifjúsági házban meghallotta dr. Reisinger Jánost, az irodalomtudományok kandidátusát, a budapesti Sola Scriptura Teológiai Főiskola tanárát a Bibliáról beszélni, vágy támadt benne, hogy még jobban elmélyüljön a Biblia ismeretében. Ezért 1994-ben, amikor a főiskola indított egy szegedi kihelyezett tagozatot, beiratkozott, de azóta sem szűnt meg foglalkozni a Bibliával, ahogy mondta, a Bibliának kifogyhatatlan útmutatói vannak az emberi etikára a múltban, de a jövőre nézve is. A kritikák, a félreértelmezések eloszlatását fontosnak tartja, mert másként egyre nagyobb lesz a Biblia körüli szkepticizmus abban az időben, amikor a kereszténységről hangzatos szólamokkal érvelnek a Biblia ismerete nélkül.

Dr. Szemenyei Sándor nyugalmazott iskolaigazgató kérdezte a vendéget a Nosztalgia Klub rendezvényén, Békéscsabán, a Csabagyöngye Kulturális Központban

 

– A Bibliát oktatni kellene – ezzel az alapgondolattal kezdődött a beszélgetés, melynek során a vendég kifejtette, a Biblia szeretetből fogalmazott törvényekre alapozódott, soha nem veszítheti érvényességét, mert akkor a szeretet is érvényét veszítené. A Bibliának több hitelessége van, mint bármely polgári vagy állami törvénynek, mivel kizárólag etikai vonalvezetése van. Helyes etikával lehet csak helyes értelmi és esztétilai látásra jutni.

 

Arra a kérdésre, hogy a teremtett világgal mi volt Isten szándéka, a közönség megtudhatta: Isten nem akart más világot, mint ahol az érzelmek, a szerelem, a házasság, a gyermeknevelés, a másik ember iránti együttérzés, avagy az élet különböző helyzeteinek választása is szabad akaratból történjen. A saját képére és hasonlatosságára teremtett embert, hogy az külsőben, de értelmében is képes legyen isteni alakot ölteni, és Isten megadta ehhez a feltételeket.

 

Dsc_6576.Zsidov Magdolna 1994-től tanult a budapesti Sola Scriptura Teológiai Főiskola szegedi kihelyezett tagozatán, és azóta is folyamatosan foglalkozik a Bibliával.jpgAz első emberpár bűnbe esésének kérdését is felvetette dr. Szemenyei Sándor abból a megközelítésből, hogy Ádámnak és Évának azért kellett-e bűnhődnie, mert ettek a tudás fájáról?

 

– Az emberpárnak, miután Isten megteremtette őket, őrizniük és gondozniuk kellett volna a kertet, az otthonukat, az Édent, ami helyrajzi meghatározás szerint Közel-Keleten, Mezopotámia területén lehetett. Óvakodniuk kellett azonban a gonosz ismeretének fájától. Tévedés azt hinni

 

– húzta alá a klub vendége –, hogy Isten az értelemtől, a tudástól vonta volna meg az embert, hiszen minden tudásra alkalmassá tette őket. Az első emberpár nem tett eleget ennek az egyszerű kérésnek, ezért kellett és kell elszenvedni máig a magára hagyatottságot. Az ember csak abban az esetben élhet helyesen, ha helyesen választ!

 

Hasonlóképpen izgalmas volt a következő téma: milyen jelentősége volt a bábeli zűrzavarnak, s miként lettek a nemzetek?

 

A kérdés előzményeként a vízözönről szólt Zsidov Magdolna, amit Isten azért bocsájtott a Földre, mert az emberek elszaporodásával hatalmas méreteket öltött a bűn. Özönvízzel sújtotta az embereket, hogy gátat szabjon a bűnnek. Egyedül egy igaz embert, Noét és családját mentette meg. Az özönvíz után pedig megígérte Noénak, hogy többé ezzel nem sújtja a Földet.

 

Bábel (vagy Babilon) Sineár földjén, a mai Irak és Irán területén helyezkedett el. Az előadáson elhangzott, a Biblia szerint az emberek ugyan emlékeztek Isten ígéretére, mégis égig érő tornyot akartak építeni, hogy ha netán Isten nem teljesíti ígéretét, és jönne az özönvíz, ne érjen fel a torony tetejére. Babilon nem csak földterület, hanem jelkép is lett, mely végigkíséri az emberiség történelmét. Lényege, hogy az emberek kollektíven fognak össze, és törekednek arra, hogy bebizonyítsák Isten tökéletlenségét és megbízhatatlanságát. Az előadó emlékeztetett: a bábeli toronynál, akár a vízözönnél, Isten megelégelte a lázadást, a bűnök sokasodását, ezért az egy nyelvet ismerőket, az egy földterületen élőket a nyelvük összezavarásával sújtotta. A nyelvek összezavarásának következménye, hogy szétszéledtek az emberek, és lassan kialakultak a népcsoportok, a rasszok. Miután nem értették egymást, majd csak ezután tettek eleget Isten kérésének, hogy széledjenek szét a Földön. Ekkor kerestek új földet, életteret maguknak aszerint, hogy mennyire értették meg egymást. A Biblia szerint tehát nem a különböző földterületen élők körében beszélt nyelvek alakultak ki, hanem Isten közbeavatkozása nyomán.

 

Mit érthetünk a keresztény szabadság alatt, és mit jelent egyáltalán a szabadság? - szólt a következő kérdés, hozzátéve azt is, hogy Jézus elítélésénél a tömeg miért Barabás, a rablógyilkos mellett döntött, és nem Jézus mellé állt.

 

– A Biblia szabad akaratról beszél, tehát önként, erőszak nélküli döntésről – fejtette ki Zsidov Magdolna. – A szabadság már az emberi világ megfogalmazása, ami nem azonos a Bibliában szereplő szabadsággal, ami az egyén választása. Az előadó rámutatott, hogy a szabadság az egyik legfélreértelmezettebb dolog. A baj azzal kezdődik, hogy az emberek úgy értelmezik a szabadságot, hogy az a szabad, aki azt csinál, amit akar. Ettől már csak egy lépés az, hogy az a szabad, aki kipróbálhatja a rosszat. A keresztény szabadság csakis egyénileg, a személyben valósulhat meg, tömegesen képtelenség.

 

A Bibliának a mai világra szóló üzenetéről is beszélgettek a programon

 

A kérdés második részét érintően elhangzott, a tömeg azért Barabás mellett döntött, mert ha a jó nem értelemmel képviseltetik a tömegek számára, akkor képtelenek dönteni. Tömegesen pedig az embereket már akkor sem befolyásolták a jóra. Az irodalomból az előadó többek között Petőfit emelte ki, akinek a nevéhez fűződik a világszabadság szó, vagyis: a szabadság nem ennek vagy annak a népnek, hanem az egész világ népének kijár. Széchenyi Kelet népe című könyvét is idézte: „Először művelt népet neveljetek, csak utána adjatok szabadságot nekik, mert hiába van szabadságuk, ha nem tudnak vele élni.” Eszerint Széchenyi lelki szemei előtt látta a nemzethalált.

 

A szabadság két dologgal van összefüggésben – összegzett az előadó –, a gondolkodással és az értelemmel. A Bibliából hozott példával: Éva sem akkor lett szabad, amikor megismerte a  rosszat, ahogy mi sem akkor leszünk szabadok, ha a rosszat megismerjük, pláne nem akkor, amikor ki is próbáljuk, inkább akkor veszítjük el a szabadságunkat. Az emberpár óvodás értelemmel felnőtt testben jött a világra Isten azon szándékával, hogy minden tudásra megtanítja, képesíti őket. Nem hallgattak Isten tanácsára, mert mégis szép az alma az eledelre, és a kígyó is szép, ráadásul beszél hozzájuk. Nem a kígyó beszélt, mert az csak médium volt Sátán kezében. Gondoljunk bele, hihetetlenül alacsony volt a mérce: egyetlen kérés, hogy ne menjetek a fa közelébe, és ne egyetek a gyümölcséből. Ezt sem sikerült teljesíteni. A szabadság egyik oldalról teret kap, a másik oldalról meg letarolják. Ilyen kettősséget lát Zsidov Magdolna a világban. Így aztán egyetlen szabadság létezik, az Istentől eredeztetett szabadság. Ennek a szabadságnak viszont kizárólag az igazság az alapja. Ha jelzővel akarjuk ellátni a szabadságot, akkor a milyen? kérdést kell feltennünk, és az bibliai alapon csak egy lehet: az igazság szabadsága – hallhatta a Nosztalgia Klub érdeklődő közönsége az előadáson.

 

A Nosztalgia Klub tagjai érdeklődéssel hallgatták a beszélgetést

 

 



<
++++
>
Kérjük, hogy a nagyobb méretben való megtekintéshez kattintson a képre!


A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett.
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!

Cikkel kapcsolatos hozzászólások, észrevételek:

Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.