2018. november 15., csütörtök,  Albert és Lipót
 
 
 
 

S a többi...

[S a többi...]
2018. szeptember 06., csütörtök
Létszámban gyarapodnak, értékben növekednek
Tanév eleji ízelítő a gyulai román iskola oktatási-nevelési alapvetéseiből
Szerző: Kiss A. János
Nem az időjárás, hanem az iskolacsengők felberregése jelzi manapság csalhatatlanul: ősz lett. Gyulán, a „Nicolae Bălcescu” Román Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium vasárnap délután tartotta meg évnyitó ünnepségét. Ami meglepetésszámba ment: a színházterem, az előtte húzódó folyosó, előtér egy részét holmi – a födémtől a padozatig lecsüngő – függönyszerűségek zárták le, sőt, a terem bejárati ajtajait is. Kiderült, hogy vagy a födémbe egykor beépített béléstestek voltak selejtesek, natán a kivitelezés. A friss következmény: az osztályok többsége termeikben hallgatta meg az elhangzottakat, míg a színpadon bemutatkozó általános iskolai és gimnáziumi első osztályok szűkebb közönség előtt tehették meg azt. Ami viszont tény: a légkör, a hangulat ugyanolyan volt, mint amit az évek során megszokhattunk.

A színpadi háttéren ez volt olvasható

 

Czeglédiné dr. Gurzó Mária, az intézmény igazgatója – mint rendesen – román és magyar nyelven egyaránt megszólította, tájékoztatta hallgatóságát. (Ahogy az ünnepi rendezvény is – hagyományosan – a két ország himnuszainak elhangzásával indult.)

 

A megjelentek lenn is, az osztálytermekben is néma felállással adóztak az iskola két idén elhunyt, egykori dolgozójára: a 92 esztendőt élt Maria Misaros Iuhas tanítóra ( Mészáros Tivadarné Juhász Máriáról külön írásban is megemlékezünk majd) és Florica Radici Gergely korábbi gazdasági vezetőre. aki közel 20 évig látta el e posztot.

 

Kényszerűségből kevesebben ülhettek be a színházterembe

 

Érdekes és páratlannak tűnő eseményként a nyáron a román iskola 1949-ben alapított jogelődje, az akkori középiskola első három induló évfolyamának tanulói összevontan tartották meg találkozójukat. Hallhattunk arról is, hogy a nyáron merre kirándultak, táboroztak szervezetten tanárok, diákok. Ahogy az intézmény nemzetiségi néptáncosai Romániában, az iskola dolgozói is ott, Máramaroson jártak. Ennek is, mint minden iskolát érintő eseménynek az „iránytűje” az, hogy a gyulai román iskola a tudásátadás mellett a nevelésre és a gyermekek lelkének „dédelgetésére” meghatározó súlyt fektet. Hagyományosan elhangzott ez oktatási év eme mezsgyéjén az, hogy mely hazai és romániai felsőoktatási intézménybe hány idén végzett tanulójukat vették fel. De erről majd később. (Tudni kell, hogy a román állam ösztöndíjjal segíti a Romániában továbbtanuló gyulai diákokat.)

 

Az elsősök felsorakozása a bemutatkozásra. Az előtérben Czeglédiné dr. Gurzó Mária

 

Talán már olvasóink is tudják, hogy A román nyelv napját minden év augusztus 31-én ünnepelik meg. Az igazgatónő erre figyelemmel egy sor román szellemi kiválóságtól kölcsönzött idézetet osztott meg a hallgatósággal. Hangsúlyozta: a gyulai román iskola igyekszik a román nyelvet a leghatékonyabban eljuttatni tanulóihoz, miközben ezt teszi a magyar nyelvvel is. (Például a Romániából érkező, magyarul nem beszélő tanulóikat nagyban segítik a magyar nyelv gyors és helyes elsajátításában, hiszen a tantárgyak egy részét magyarul oktatják.)

 

Minden korábbinál többen, immár 438-an tanulnak hétfőtől a román gimnáziumban, ami arra mutat, hogy az iskola kipróbált szellemisége, hatékony és eredményes oktató-nevelő munkája egyre több szülőt és gyermeket győz meg arról, hogy érdemes ezt az általános és középiskolát választaniuk – akár nem magyarországiként, akár nem román nemzetiségűként is. Szép számmal tanulnak náluk gyulaiak is. Idén 25 elsős kisiskolás egy osztályban, s 40 gimnáziumi első évfolyamos (9. osztályos) két osztályban kezdi meg a tanulmányait. Czeglédiné dr. Gurzó Mária hangsúlyozta: nem csupán létszámban gyarapodtak, hanem a fejlődés a munka minőségében is tükröződik, s természetesen megőrizték az intézmény családias légkörét is. Ennek legjobb visszaigazolói azok a volt diákok, akik időről időre felkeresik egykori iskolájukat: magukénak érezve azt ma is. Elhangzott Müller Péter író ama vélekedése is, melyet az iskola teljességgel magáénak is vall – a tanulás mennyiségi gyarapodással jár, míg a nevelés: megnövel. Ezt támasztja alá az intézmény ama pedagógiai alapvetése is, miszerint minden gyermek magában hordoz valamilyen tehetséget, melyet a szülőknek, pedagógusoknak dolga felfedezni bennük, ahogy mindennek a fiatalok tudatába való beégetése is. Ezzel erősíthetik önismeretüket, mely által egyre jobban merik majd vállalni önmagukat.  

 

Búcsát intenek az elsősök - de csak a színpadnak...

 

Az igazgatónő az intelligencia nyolc „árnyalatát” vetítette a résztvevők elé: arra kívánt utalni vele, hogy amikor a gyerekekről gondolkodnak, beszélnek, nem egyszerűen intelligenciának” könyvelik el a fejlesztendő területeket, hanem annak alrendszereit is tudatosan művelni kívánják. Manapság egyre gyorsulóan kell információkhoz jutnunk, de az iskola a horatiusi középútban hisz, minthogy meggyőződésük: nem csak biológiai lények vagyunk, s a gépeknek soha nem lesz lelkük… Ennek megfelelően szolidaritásra, lelkiismeretességre és önismeretre nevelik tanulóikat. S az is fontos, hogy kollégiumuk színes programokról gondoskodva tevékenykedik. Úgy képzelik el az iskolát, mely telis-teli van szép virágokkal, melyek idővel meghozzák a maguk gyümölcseit.

 

Czeglédiné dr. Gurzó Mária köszöntőjét követően az kisiskolás elsősök tanítónőik, Kóráné Cséfán Tünde és Szucsigán Lászkóné vezetésével a színpadra vonultak, ahol bemutatták és kis ajándékkal köszöntötték őket. Őket a gimnáziumi elsősök (kilencedikesek) követték, ugyancsak személy szerint megismerhettük valamennyiüket. Az A-sok osztályfőnöke Cser Vera, a B-seké Szelezsán Róbert lett. Az igazgatónő valamennyiük számára előrebocsátotta: arra lesznek kíváncsiak, hogy mit tudnak, s nem arra, amit nem.

 

Az igazgatónő - az iskola nevében - köszöntötte a nyugdíjba vonuló Bordás Jánosné Nyima Hajnalkát

 

Mint hallottuk, idén harminc millió forintból folytatódott az iskola egyes részeinek (beleértve a kollégiumot is) megújulása. Ám derült égből villámcsapásként érte őket, hogy a közelmúltban kiderült: egyes födémszakaszokon a béléstestek megrepedtek, mielőbbi kijavításukra lenne szükség, ám ennek fedezete egyelőre nem áll rendelkezésükre. Máris vis maior-kérelemmel fordultak az illetékesekhez, választ még nem kaptak. (A vis maior azt jelenti, hogy valakit előre nem látott kényszerítő körülmény, elháríthatatlan akadály gátol valamely kötelezettsége elvégzésében.)

 

Az igazgatónő bejelentette: (40 évnyi munkavégzés után) nyugállományba vonult Bordás Jánosné Nyima Hajnalka. Bemutatta új kollégáikat is. Bejelentette, hogy immár a harmadik évfolyamtól oktatják az angol nyelvet.

 

A 9/A tanulóit is megismerhettük

 

 

A román iskola hagyományai szerint a tanévnyitón ismertették a végzett gimnazisták továbbtanulási felvételi adatait. Talán nem érdektelen ezeket nagyobb nyilvánosság elé tárni. BUDAPEST: Corvinus Egyetem (gazdálkodás és menedzsment, pénzügy) – 2 fő; Nemzeti Közszolgálati Egyetem – 2 fő; Gazdasági Egyetem – 2 fő; Óbudai Egyetem – 2 fő; Károli Egyetem, pszichológia – 1 fő; Budapesti Műszaki és Gazdasági Tudományegyetem – 1 fő; SZEGED: Szegedi Tudományegyetem (gazdasági informatika, gépészmérnök, mezőgazdasági és élelmiszeripari mérnök, régészet) – 6 fő; Semmelweis Egyetem (ápolás és betegellátás) – 1 fő; Rendészeti szakközépiskola – 1 fő; SZARVAS: Gál Ferenc Főiskola (pedagógiai kar) – 2 fő; Gál Ferenc Főiskola (óvóképző) – 1 fő; BÉKÉSCSABA: OKJ képzés (turizmus) – 1 fő; Gál Ferenc Főiskola (pénzügy) – 2 fő; PÉCS: Janus Pannonius Tudományegyetem (pszichológia) – 1 fő; OROSHÁZA: Kodolányi János Egyetem (felsőoktatási szakképzés – turizmus és vendéglátás) – 1 fő; ROMÁNIAI EGYETEMEK – ARAD: Unicersitatea de Vest Vasile Goldiș (medicina dentară) – 1 fő; TÂRGU – MUREȘ (Marosvásárhely): Universitatea de Medicină și Farmacie – 1 fő; ORADEA (Nagyvárad): Partiumi Keresztény Egyetem – 3 fő, Medicină – 1 fő, Relații Internaționale – 1 fő; CLUJ – NAPOCA – (Kolozsvár): Facultatea Babeș - Bolyai  (psihologie) – 1 fő; TIMIȘOARA (Temesvár): Universitatea Politehnică (inginer de instalații sanitare) – 1 fő; Universitatea de Vest, Facultatea de Litere (Română – Engleză) – 1 fő.

  

A 9/B lejövetben a bemutatkozásról

 

 



<
+++++++
>
Kérjük, hogy a nagyobb méretben való megtekintéshez kattintson a képre!


A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett.
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!

Cikkel kapcsolatos hozzászólások, észrevételek:

Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.