2019. június 26., szerda,  János és Pál
 
 
 
 

Publicisztika

[Publicisztika]
2018. december 13., csütörtök
Jöhet a következő?
Szerző: Kiss A. János
Kolléganőnk, Szőke Margit szellemes és ráadásul igaz címet adott annak a rendőrségi tudósításának, mely egy olyan gázolás hatósági vizsgálatának állásáról szól, ahol egyszerre két idős asszony veszítette életét – egy gépkocsivezető és saját maguk figyelmetlensége miatt. A tragédia helyét csak Veszely-ként ismerik a népek, ahol már sok súlyos baleset bekövetkezett. Kolléganőnk ezért a Veszely-t Veszély-re magyarította. Félreértések elkerülésre akkor más címet adtunk az írásnak, de csak azért, hogy kiemelhessük az általa érzékletesen megjelölt probléma (valóban) veszélyességét.

A szóban forgó útszakasz (Forrás: geodruid)

 

Visszatérően hívjuk fel a figyelmet arra, hogy baj van ezzel a Veszelyvel. (A nevével is, hiszen egy árpádkori magyar falu, Vesze nevét rejti magában. Egy kicsit elcsabaiasodott azóta, még az iróniánk  sem tudta kikezdeni valakik visszatérő tévedését: analógiaként említettük, hogy a magyartalanítóknak  – ha következetesek –, akkor a megyeszékhely idegenforgalmi főattrakcióját csabaly kolbásznak kellene nevezniük…).

 

De itt ennél is fontosabb dologról van szó. Valamikor egy „halálkanyar” veszélyeztette a csárda mellett közúton közlekedőket. Amikor négysávúsították a 44-es főutat, joggal remélhettük, hogy balesetmentessé teszik az új nyomvonalat. Nem így történt. Nyilván a vadkapitalizálódó magyar valóságban folyó közlekedési fejlesztés meg akart felelni a csárda elvárásainak, s a (mintegy) gyorsforgalmi utat útkereszteződésekkel, autós lehajtókkal, a forgalmat ellenkező irányba terelő le- és felhajtóval bonyolították. (Mellesleg kivágtak pár védelmet érdemlő ősfát, rengeteg új telepítésének ígéretével, s abból nem sok minden valósult meg, de az már egy másik történet.) E forgalmi gócpont kialakításában hab a tortán: a gyalogos felüljáró kialakítása. Csak lépcsőn lehet átkelni rajta, a gyerekek, idős emberek nem csak erre, kerékpárjuk fel- és lecipelésére pláne nem vállalkozhatnak.

 

Magyarán: ezt a felüljárót gyakorlatilag senki nem veszi igénybe, immár tízegynéhány éve. (Amikor hó lepi el, hetekig nem látható rajta egyetlen lábnyom sem.) Ám mindeddig a hatóságok egyike sem tartotta fontosnak, hogy megoldja a biztonságos gyalogos átkelés lehetőségét. Pedig – ha jól számoljuk – immár öt sávon kell átvergődnie annak, aki az út túloldalára akar keveredni. S ilyenek nem kevesen vannak. Az út két oldalán lévő buszmegállók elérésére más – életszerű – lehetősége nincs is annak, akinek éppen az út túloldalán akad dolga. Csökkentgették a szakaszon megengedett sebességet, felszereltek egy pénzkasszírozó Nagy Testvért, csak éppen nem oldották meg a problémát. A halálos és más súlyos balesetek után sem szólalnak meg az illetékes hatóságok, a politikusok még választások előtt sem veszik maguknak a fáradságot, hogy megoldást ígérjenek, majd elérjék annak megvalósítsák. Szinte mindig az történik, hogy hivatalosék keresnek egy felelőst (mondhatnánk, bűnbakot), aki elviszi a balhét.

 

A veronai tragikus buszbaleset után az olasz hatóságok az ottani autópálya tervezőjének, engedélyezőinek, kivitelezőinek felelősségét is megvizsgálták, az eljárás már a bíróság elé került. (Nálunk még molyolgatnak vele egy kicsit, furcsán leragadni látszik a feltáró munka…)

 

Az is érdekes, hogy felvetéseinkre, bírálatainkra – eddig – egyetlen illetékes sem reagált. Ezzel elismerik az észrevételek jogosságát, vagy (a kor „parancsának” engedelmeskedve) válaszra sem kívánják méltatni azt? Azokban az „átkos” időkben jogszabály kötelezte a sajtóban megbírált, észrevételekkel illetett közületeket, hogy adott határidőn belül érdemi választ adjanak a nyilvánosság előtt. Az időspirál-elméletre alapozva mondjuk azt, hogy a jelenlegi „átkosban” még születhet törvény hasonló kötelezettségről… De miért kellene bármire várni, amikor emberek élete és/vagy halála a tét?!



<
+
>
Kérjük, hogy a nagyobb méretben való megtekintéshez kattintson a képre!


A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett.
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!

Cikkel kapcsolatos hozzászólások, észrevételek:

Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.