2018. december 13., csütörtök,  Luca és Otília
 
 
 
 

Publicisztika

[Publicisztika]
2018. szeptember 23., vasárnap
Wasúti Caland
Szerző: Kiss A. János
Nem bánja a földi halandó, aki Békéscsaba és Szeged között utazik, ha az „egybevonat”, a Moszkva melletti metró- és vonatgyár vasúti szerelvénye szállítja. (Ezeket is az orosz féltől kaptuk egy-két évtizede, amolyan kárpótlás gyanánt.) Így, a XXI. századba belehasítva mintegy 2 óra 13 perc alatt tehetjük meg a száz kilométernyi távolságot. Az emberek így is kedvelik, ugyanis némi légkondicionálás ellensúlyozza a kemény ülések miatti feszengésérzetet.

Képünk illusztráció! (Forrás: ANZDOC.COM)Pár éve már írtunk e szerelvényfajtáról, akkor azt kifogásoltuk, hogy a menekülési útvonalat ígérő ablakok mellől hiányoztak a gyárilag odatett üvegtörő kalapácsok. Ám nem az oroszok bosszújáról volt szó, hanem a mi talpraesett (?), leleményes vasutasaink ezeket a kis kalapácsokat mind összegyűjtötték, helyükre egy cetlit ragasztottak: amennyiben használni kellene, fáradjon érte a kedves utas a vezetőfülkébe… (Bátran röhögjenek!) Nemrégen az egyik szerelvényen már nem láthattuk e felhívásokat, persze a kalapácsokat sem. Hiába, korunkban a fejlődés megállíthatatlan…

 

Ám amire a napokban felfigyelhettünk, az kétségtelenül sürgősebb, sürgetőbb megoldást kereső probléma az előbbinél. Tudni kell, hogy a csuklósszerelvény egyik végétől a másikig kényelmesen elsétálhat az utazóközönség. Például WC-t keresve. Aki keres – tudjuk –, az előbb-utóbb talál is. Egyet. Ugyanis e szerelvényeket úgy indítják el bő kétórás útjukra, hogy egyetlen WC található rajtuk. S mi van, ha ez az árva – kétségtelenül tisztán tartható, kényelmes, kézmosás és -szárítás lehetőségével, WC-papírral és olykor kéztörlővel többnyire jól felszerelt – illemhely netán elromlana? (Murphy óta tudjuk: ami elromolhat, az egyszer el is fog romlani.) S ez bizony most megesett, eleve ezzel a kis „szépséghibával” indították útnak a szerelvényt Békéscsabáról. Az ajtóra pedig kiragasztottak egy nyomtatón készített lapot, mely nyilvánvalóvá tette a kisebb-nagyobb dolgát elvégezni szándékozó (kényszerülő) számára: a WC rossz, nem működik.

 

Gondoljunk csak bele: egy kisgyereknek, hasmenésesnek, cukorbetegnek, felszállás előtt kávézónak, sörözőnek vagy bárki másnak milyen reális esélye van arra, hogy két óra alatt nem jön rá a mehetnék, s vissza tudja tartani hirtelen feltámadt szükségét?

 

Állomásokon leszállni ebből a célból – az említett vonalon, miként máshol sem – aligha életszerű. A villamosítás és pályafelújítás alatt álló Szeged-Hódmezővásárhely szakaszon egy-két évig vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat. Ha azt hiszik, hogy Hódmezővásárhelyen az állomás elől indulnak a buszok, hát alaposan tévednek. A leszállóknak (ha esik, ha fúj) jókora „sétával” át kell loholniuk egy lakótelepen, Szegedről jövet meg az állomás irányába). Ki tippel arra, hogy közben bárki is megkockáztatja azt az időt, amíg elkéri a kulcsot a pénztárostól, könnyít a helyzetén és visszaviszi azt?

 

Fogalmam sincs, milyen drámák estek meg ez időtáj e vonaton.

 

Másnapra alighanem a MÁV is felmérte a helyzet és az ingerek tarthatatlanságát. A Békéscsabáról induló vonat kalauza gyakorlatig letáborozott az elektronikusan nyitódó-csukódó ajtó mellett, s a WC oldalán kiképzett rejtett műszerfalon kézi vezérléssel biztosította (szorosan maga mellett) a helyiségbe való ki- és belépést – több-kevesebb sikerrel. Megsaccolom: ennek a típusnak a következő évtizedekben sem nő ki majd a másik WC-je. Békéscsabáról indulva legfeljebb csak Hódmezővásárhelyig kell majd kibírni. Ugyanis a Lázár János által (hatalmasan) „kilobbizott” vasút-korszerűsítést (az eredetileg elgondolt Békéscsaba–Szeged távolság helyett) az említett hosszra kurtították. Hát, ezzel a hírrel (például) a Békés megyeiek máris kaptak egy vasúti átszállót…

 

Mit tehetnénk? Egyelőre tartsuk vissza… az érzelmeinket.



<
+
>
Kérjük, hogy a nagyobb méretben való megtekintéshez kattintson a képre!


A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett.
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!

Cikkel kapcsolatos hozzászólások, észrevételek:

Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.