2018. augusztus 21., kedd,  Sámuel és Hajna
 
 
 
 

Publicisztika

[Publicisztika]
2018. július 29., vasárnap
Orbán repült, Orbán repül, Orbán repülni fog!
Szerző: Kiss A. János
Nagy kár, hogy a Fidesz (a maga kolonc KDNP-jével) a tavaszi voksolás előtt sem készített választási programot. Mert így most – akár például az olvasók sem – nem tudjuk összehasonlítani a kormány elmúlt három hónapban hozott döntéseit az ígéreteivel. Persze az is igaz, hogy a leghajmeresztőbb intézkedéseik láttán sem mondhatja senki: nem ezt ígérték… Ezúttal csupán a Magyarországon (itt is főként a pártállami médiában) világpolitikai tényezőnek kikiáltott Orbán Viktor röpködési pályájáról vetnénk fel ezt és azt.

Ez a felvétel nyilván nem hivatalos úton készült, így csak egy született diplomata, például Szíjjártó Péter szokott érkezni afrikai vendéglátóihoz (Képünk illusztráció! Forrás: Zárójel.hu)

 

Tavaly egy csehországi gyár valamely dolgozója elkottyintotta, hogy náluk újítanak fel talán két személyszállító repülőgépet Magyarországnak. Minthogy a MALÉV-et (a fiatalok kedvéért: az ország egyetlen volt légitársaságát) az Orbán kormány hagyta kimúlni, mindjárt felvetődött: vajon ki és mi érdekében – az egykori MALÉV-szlogennel éve – „szállunk rendelkezésére”?

 

A rendszerválás előtti évtizedekben is volt az akkori párt- és állami vezetésnek úgynevezett kormánygépe. Ugyanis sokszor a legfelsőbb vezetést népes politikai, gazdasági, kulturális delegáció kísérte a hivatalos látogatásokra, tárgyalásokra. Más kérdés, hogy a repülést nem kedvelő Kádár János – ha tehette – inkább az e célra kialakított kormányvonatot vette igénybe, persze csak bizonyos távolságon belül, például Moszkvába és vissza. A hatvanas években pedig az akkori szocialista országok vezetői egyenesen egy szovjet felségjelű hajóval utaztak együtt New Yorkba, az ENSZ soros közgyűlésére. (Soros és ENSZ? – látják, már akkor is mi volt, kár, hogy a mi Szíjjártónk erre még nem figyelt fel…) Azt beszélték akkoriban, a puccstól félő Hruscsov szovjet pártfőtitkár nem akart megkockáztatni egy óceánba zuhanást.) Immár azt is megértük,hogy egy magyar miniszterelnök busszal járja a nagyvilágot. Airbus-szal...

 

A rendszerváltást követően a magyar miniszterelnökök menetrendszerű légi járatokkal utaztak hivatalos ügyeik intézésére. Amikor az azóta is egyedüli magyar államférfiként említhető Göncz Árpád (népes küldöttséggel) úttörő munkát végezve keresett fel addig vagy akkoriban ideológiai okokból általunk nem kedvelt országokat, különgéppel indult útnak. (E repülőgépek fedélzetére politikusok, üzletemberek mellett felfértek újságírók, hovatovább a vidéki sajtó képviselői is. Igaz, ő még nem tudhatta, hogy egy magyar vezetőnek elég lett volna évente egyszer, úgy karácsony környékén találkozni a – főként baráti – sajtó képviselőivel... (Mellesleg Göncz Árpádot a csőlátók – például a Fidesz is – az idő tájt azért bírálták, mert szerintük a demokratikus Magyarország elnöke rossz fát tett a tűzre, amikor komcsi, korrupt diktatúrákat (így Kínát, Oroszországot, Indonéziát ) is felkeresett körútjai alkalmával. (Ma ezekkel az Orbán/Szíjjártó tandem minimum baráti kapcsolatokat ápol: ezek nyilván demokráciává lettek időközben, vagy Magyarországon is teret nyert az antidemokratikus, saját zsebet tömő pártállami berendezkedés – ezt nevezik kiegyenlítődésnek.)

 

Nem vitán: még egy ilyen kis országocska, mint a mienk is, fenntarthat egy kormánygépet. (Pontosabban kettőt, mert műszakilag csak így biztosítható a mindenkori rendelkezésre állás.) Az elmúlt nyolc évben láthattuk, hogy eleinte kisebb sugárhajtású gépeket béreltünk (azért a többes, mert a mi pénzünk ment rá) a miniszterelnök és a külügyminiszter számára, de a nagy fehér világtényező nemrégen már egy hatalmas luxusgéppel ereszkedett le Vietnám fővárosába. Szóval, akkor már inkább tartsunk fenn egy szerényebb kivitelű kormánygépet.

 

De nálunk valami más történt. Amikor kiderült két gép csehországi felújítása, a hozzáértők vagy csak nyitott szemmel járók megkockáztatták: ezek bizony Orbán Viktor várban épülő dolgozószobájának szellemiségével vonhatók párhuzamba. A kormánypropaganda (időt, pénzt, fáradságot nem kímélve) teleharsogta az országot: rágalom, e gépek nem holmi kormányzati célt szolgálnak majd, hanem a honvédség megfáradt nemzetközi békefenntartóit hozzák-viszik ezután, s más csapatszállítói feladatokat látnak majd el. (Más kérdés, hogy azok az amerikai, német katonai szállító gépek, amelyen a mieinket is utaztatták, szó szerint fapadosak voltak. Ezek a felújítottak meg… A két gép egyikével most találkozhattunk először, amikor a magyar kormány által bizonyára egyesével nyilvántartott és megvédett magyarországi zsidók érdekében is Izraelbe látogató miniszterelnök kiszállt belőle. Ritkán tapasztalhatóan: valamiért a feleségével együtt.

 

A baj tehát: a kormány hazudott (élén az azóta kegyvesztetté lett honvédelmi miniszterrel). Jónak látszik a duma: csak akkor kormányozzák a gépet a miniszterelnök rendelkezésére, amikor nem kell éppen a fejtámlás, fehér textillel takart üléseken fáradt hadfiakat ki- vagy bemenekíteni valahová. Most (ugye) éppen szabad volt a gép. Nem szeretnék a jós szerepében tetszelegni, de valami azt súgja, hogy a (kül)ügyesek úgy szervezik majd Orbán Viktor külföldi utazásait, hogy azok két katonai igénybevétel közé essenek. Már látom is lelki szemeimmel, ahogy a magyar miniszterelnök kormánygépe (a kissé diktátoros hangzású HUNGARIAN AIR FORCE) lazán landol a washingtoni repülőtéren, ahová Orbán Viktor az amerikai elnök meghívására – ahogy Putyinhoz is szokott – megérkezik. (S amire húsz éve hiába ácsingózik.) Persze ehhez még egyet és mást tenni kell. Mondjuk, átköltöztetni Magyarország tel-avivi nagykövetségét Jeruzsálembe; az izraeli miniszterelnök pedig kikuncsorogja az amerikai elnöknél Orbán Viktor meghívását; aztán itthon elviseljük a nagykövetség áttelepítése miatt esetlegesen bekövetkező palesztin terrorakciókat, melyeket könnyedén betudhatunk majd a migránsveszély bizonyítékának. A lényeg: Putyin és Trump mellett egy harmadik szuperhatalmi vezető, Orbán Viktor képe is felragyoghat majd. (Talán emlékszik még valaki arra, hogy a 2002-es országgyűlési választásunk előtt az illetékesek elintézték: Orbán Viktort díszdoktorává avassa az USA keleti partjának egyik egyeteme, olyan reménnyel, hogy – ha már arra jár – akár csak egy borbélyötpercre, de fogadja őt az aktuális amerikai elnök. Hát, mindez talmi reménnyé lett… Más kérdés: nekünk, magyar adófizetőknek ez, akkori árakon, 35 millió forintba került – ennyi volt a bérelt sugárhatású kisgép bérleti díja.)

 

Mielőtt valaki bármi többes áthallást olvasna ki a cikk címe és utolsó mondata, illetve a rendszerváltozás előtti sztárszlogen, a „Lenin élt, Lenin él, Lenin élni fog!” között, sietve leszögezem: semmilyen összefüggés nincs közöttük. Példának okáért, mi nem alkalmazunk felkiáltójelet sem. Viszont amit meggyőződéssel vallunk: Orbán Viktor repült, repül, s repülni fog.



<
+
>
Kérjük, hogy a nagyobb méretben való megtekintéshez kattintson a képre!


A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett.
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!

Cikkel kapcsolatos hozzászólások, észrevételek:

Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.