2017. október 18., szerda,  Lukács
 
 
 
 

Címlap

[S a többi...]
2017. augusztus 12., szombat
Már nem vakon vásárolunk
Tízből nyolcan elolvassák az összetevőket
Szerző: K. A. J.
Tízből nyolc vásárlónak számít, hogy milyen összetevőket tartalmaznak a kosarába kerülő termékek, igaz ugyan, hogy a végső döntést a személyes tapasztalat és az ár befolyásolják igazán – derült ki a Rendi legfrissebb felméréséből, melyben a magyar háztartások környezettudatosságát vizsgálták. A tisztító- és takarítószerek környezetre és egészségre gyakorolt hatása minden második embert aggasztja, de ennek ellenére az esetek egyharmadában semmilyen óvintézkedést nem teszünk a vegyi anyagok használatakor.

Képünk illusztráció! (Forrás: Sakkom.hu)

A magyar háztartások környezettudatosságát vizsgálta a Rendi takarítóközvetítő cég felmérése, mely szerint tízből nyolc vevőt ugyan érdekel, hogy a megvásárolandó termék milyen összetevőket tartalmaz, de csak tízből ketten nézik meg minden egyes alkalommal, hogy mit tesznek a kosarukba. A 18-25 éves korosztálynál a legmagasabb az érdektelenség, 23 százalékuk soha nem vizsgálja meg a címkét. Az online takarításrendelést biztosító portál kutatása alapján a legtöbben a higiéniai és kozmetikai termékek – mint a tusfürdő, sampon, dezodor, smink – alkotóelemeit helyezik nagyító alá. A tisztítószerek környezetre és egészségre gyakorolt hatása a megkérdezettek felét foglalkoztatja: tízből nyolcan kimondottan a környezetvédelem érdekében választanak öko terméket, de akadnak olyanok is, akik inkább a vegyszerek egészségkárosító hatásától tartva döntenek így. Ennek ellenére a válaszadók egyharmada nem tesz semmilyen óvintézkedést, ha vegyi anyagot használ, s csupán minden második ember visel takarításkor gumikesztyűt. Azoknak az aránya pedig elenyésző, akik maszkot is felhelyeznek ilyenkor.

 

Bár elviekben ügyelünk a környezetünkre, a vevők kétharmada még mindig csak akkor veszi meg a bio változatot, ha nagyjából ugyanolyan árban van, mint normál társai, és csak 20 százalékuk hajlandó hazavinni egy drágább terméket. Jellemzően havi 1-2 ezer forinttal vagyunk hajlandók többet költeni zöld termékekre, de tízből egy válaszadónak akár havi 6-10 ezer forintot is megér, hogy környezetbarát termék kerüljön otthonába.

 

Már nem hiszünk a reklámoknak

 

A Rendi felmérésében megkérdezettek közül tízből hatan használtak már környezetkímélő, házilag készült, vegyszermentes tisztítószereket, és a többség elégedett volt az eredménnyel. „Ami ennél is biztatóbb, hogy bár tízből ketten még nem szereztek személyes tapasztalatot, de nyitottak a tesztelésre a jövőben – tette hozzá Csillik Timur, a Rendi ügyvezető igazgatója. – Már a két évvel ezelőtti indulásunkkor is jól látszott a bio takarítás iránti igény, ezért is tettük elérhetővé a kizárólag 100 százalékban lebomló, természetes tisztítószereket tartalmazó csomagunkat, melyet ma már négyszer többen kérnek, mint a kezdetekkor.” A saját receptek közül az ecetes vízkőoldás, a szódabikarbóna használata, illetve a mosószódás és -diós mosás a leggyakoribbak.

 

A felmérés szerint főként a konyhában, az étkezőben és a gyerekszobában tartjuk fontosnak a vegyszermentes takarítást, a válaszadók egyharmada ugyanakkor már az egész otthonában így végzi a házimunkát. Tisztítószer vásárlásakor a legfontosabb szempont a személyes tapasztalat, ezt követi az összetétel. Az ár csupán a harmadik helyen áll a rangsorban, a reklámok üzenetei helyett pedig inkább az ismerősök ajánlásainak hiszünk.  „Nemcsak a takarítószereknél, a takarító kiválasztásában is az ismerősök szava dönt. Sokakban megfogalmazódik az igény, hogy másra bízza a piszkos munkát, de még mindig jó páran vannak, akik bizalmatlanok a takarítókkal szemben. Esetünkben is általában akkor törik meg a jég, ha egy ismerős kipróbálja, és ajánlja a Rendi takarítóit” – tette hozzá Csillik Timur.

 

Toplisták

 

Ezek a szempontok számítanak tisztítószer vásárlásakor:

1. Személyes tapasztalat. 2. Összetevők. 3. Ár. 4. Ismerősök véleménye, ajánlása. 5. Reklám. 6. Csomagolás, dizájn.

 

Ezeket a házi praktikákat ismerjük és alkalmazzuk leggyakrabban:

1. Ecetes vízkőoldás. 2. Szódabikarbónás mosás, takarítás. 3. Mosószóda, mosódió használata.

Leggyakoribb környezetvédelmi gyakorlatok otthon:

1. Szelektív hulladékgyűjtés.  2. Víztakarékosság. 3. Szemetelés mellőzése. 4. Használt elemek, feleslegessé vált elektromos berendezések, izzók elszállítása a megfelelő gyűjtőpontra. 5.Árammal való takarékoskodás.

 

A kutatás hátteréről

 

A Rendi 2017. július 17. és 30. között online felmérésben vizsgálta a háztartások környezetvédelemmel kapcsolatos attitűdjeit és gyakorlatát. A kérdőívet 816 fő töltötte ki. A kutatás és a mintavételezés nem reprezentatív Magyarország lakosságára nézve, de az adatok alkalmasak a trendek bemutatására – tudtuk meg a felmérést végző Kelemen Lili SAKKOM Interaktív Ügynökségtől.



<
+
>
Kérjük, hogy a nagyobb méretben való megtekintéshez kattintson a képre!


A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett.
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!

Cikkel kapcsolatos hozzászólások, észrevételek:

Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.